بانوان در دوران شیردهی، از ورزش و رژیم غذایی مناسب غفلت نکنند

ورزش کردن و رژیم غذایی برای بانوانی که نوزاد خود را شیر می‌دهند، بی‌خطر است. خانم‌هایی که از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند، می‌توانند در دوران شیردهی نیز برای کاهش وزن خود برنامه‌ریزی کنند.
اضافه وزن و چاقی مشکلی است که پیش از دوران بارداری ممکن است همراه زنان باشد یا در دوران بارداری ایجاد شده باشد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خانم‌های چاق می‌توانند در این دوران با کاهش مصرف شیرینی، شکلات و غذاهای حاضری‌)fast food(‌ به کاهش وزنشان کمک کنند. در عین حال ۴۵ دقیقه پیاده‌روی روزانه برای ۴ روز در هفته، گام موثری برای رهایی از اضافه وزن خانم‌های شیرده است. سرپرست این گروه تحقیقاتی که مطالعه خود را درباره زنان شیرده در بخش تغذیه دانشگاه کارولینای شمالی انجام داده است، می‌گوید: <این رژیم غذایی و ورزش موجب کاهش توانایی شیردهی بانوان نخواهد شد و برای نوزاد نیز خطری نخواهد داشت و مضر نخواهد بود.>
در این مطالعه، از ۳۵ زن که پس از تولد نوزاد خود دچار اضافه وزن شده بودند و در عین حال به نوزاد خود شیر می‌دادند، خواسته شد ۴ هفته پس از زایمان، روزانه مقدار مشخصی از دریافت انرژی خود را از غذاها کاهش دهند و به ورزش بپردازند.
این ورزش‌ها شامل پیاده‌روی و حرکات موزون ایروبیک بود. این بانوان تنها با کاهش مصرف چیپس، نوشابه، شیرینی و گوشت پرچربی، انرژی روزانه‌ای را که از مصرف مواد غذایی به دست می‌آوردند، کاهش دادند. هیچ‌کدام از این بانوان دچار کاهش شیر برای تغذیه نوزاد خود نشدند و نوزادان این مادران که ورزش و تغذیه را جزو برنامه روزانه خود قرار داده بودند، درست به اندازه نوزادان مادران گروه کنترل رشد کردند. گروه کنترل از زنان شیردهی تشکیل شده بود که دچار اضافه وزن بودند ولی ورزش نمی‌کردند و از رژیم غذایی خاصی پیروی نمی‌کردند.‌

نیکی پرهام


 
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه