تغذیه صحیح در دوران شیردهی

مصرف مواد مغذی به مقدار کافی در دوران شیردهی، شما را در تداوم شیردهی موفقیت آمیز خود کمک می کند. تغذیه مناسب شما در این دوران برای حفظ بنیه، سلامت و اعتماد به نفس خودتان و نیز تامین
نیازهای تغذیه ای نوزادتان ضروری است. از طرفی تغذیه دوران شیردهی باید به صورتی باشد که از ذخایر بدن شما حفاظت و نگهداری شود.
چند تفاوت کوچک نیز بین تغذیه در این دوران و در طی حاملگی وجود دارد که در زیر می آید:
*انرژی: نیاز مادر شیرده به انرژی، بیش از دوران بارداری می باشد. برای تامین این مقدار انرژی، علاوه بر مصرف مواد غذایی گفته شده درمقاله ه ای با عنوان "تغذیه صحیح در دوران بارداری"، مواد غذایی مقوی شامل انواع چربی ها و پروتئین ها می باشد که می بایست از آنها استفاده کنید. در ضمن بدن شما هم برای تامین مقداری از این انرژی مورد نیاز، از چربی های ذخیره شده در خود که در دوران بارداری تجمع یافته اند، بهره می برد. دریافت انرژی ناکافی سبب کاهش تولید شیر می شود.
*مایعات: جهت پیشگیری از کم آبی باید روزانه بین 8 تا 10 لیوان انواع مایعات که شامل آب، شیر، دوغ، آب میوه، چای کم رنگ و حتی مواد غذایی آبدار مانند انواع خورش ها و سوپ رقیق می باشد مصرف نمایید. مثلا کنار هر وعده غذا و نیز در هر نوبت شیردهی، یک لیوان از مایعات گفته شده را بنوشید.
البته لازم است بدانید تولید شیر مادر به مقدار مصرف مایعات بستگی ندارد. یعنی افزایش مصرف مایعات سبب افزایش تولید شیر نمی شود؛ مصرف این مقدار مایعات فقط به جهت پیشگیری از کم آبی در بدن شما کمک می کند.
مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای غلیظ، قهوه، کوکاکولا و ...را کاهش دهید زیرا موجب تحریک پذیری، بی اشتهایی و کم خوابی شیرخوار می شوند. از دیگر نوشیدنی های غیر مجاز این دوران، نوشیدنی های حاوی الکل است.
*ویتامین ها: مقدار و ترکیب ویتامین های موجود در شیر شما دقیقا شبیه مقدار و ترکیب ویتامین هایی است که از طریق تغذیه دریافت می کنید؛ بنابراین برای تامین نیاز نوزاد خود به ویتامین، غذای خود را مغذی نمایید.
*املاح معدنی: برخی از املاح معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن و روی بدون دخالت شما ، از ذخایر موجود در بدنتان وارد شیر می شود اما مقدار برخی دیگر از املاح معدنی مانند ید در شیر، رابطه مستقیمی با تغذیه شما دارد. بنابراین باید مثل دوران بارداری از نمک یددار تصفیه شده به مقدرا کافی استفاده نمایید. البته به شرطی که شرایط نگهداری نمک یددار را رعایت کنید؛ یعنی در ظروف در بسته و دور از نور نگهداری شود و نیز هنگام طبخ غذا، جهت پایدار ماندن ید، در مرحله آخر نمک را اضافه نمایید. در هر حال تغذیه مناسب شما از نظر دریافت املاح مهم مانند کلسیم، آهن و ید به منظور تامین سلامتی خود و شیرخوارتان ضروری است.
*مکمل ها : لازم است قرص آهن را هر روز تا 3 ماه پس از زایمان مصرف کنید.
مصرف بعضی غذاها مانند سیر، انواع کلم، پیاز، مارچوبه، تربچه و یا غذاهای پر ادویه و پر چاشنی ممکن است روی طعم شیر اثر بگذارد. تغییر ناگهانی طعم شیر، سبب امتناع شیرخوار از شیر خوردن می شود. در صورتی که تمایل نوزادتان به شیر خوردن کم شده، از مصرف این مواد خودداری نمایید یا مصرف آن ها را محدود کنید.
تولید شیر در مادران مبتلا به سوء تغذیه شدید ممکن است کمتر از سایر مادران باشد. اگر مبتلا به این مشکل هستید و یا شاخص توده بدنی شما که درمقاله "مراقبت های بارداری" گفته شد، منطبق بر "جثه لاغر" است، جهت افزایش تولید شیر خود، توصیه های تغذیه ای مخصوص خانم های لاغر را مطالعه و رعایت کنید.
حتی اگر مبتلا به سوء تغذیه شدید باشید باز هم می توانید شیر تولید کنید اما باید توجه داشته باشید که ذخایر غذایی بدن شما صرف شیرسازی می شود. در نتیجه به دلیل تخلیه ذخایر بدنی خود و احساس ضعف و خستگی و بی حوصلگی، توانایی مراقبت از کودک را نخواهید داشت.
کاهش وزن بعد از زایمان باید تدریجی باشد تا بر مقدار شیر شما تاثیر نگذارد. به شرط اینکه مواد مغذی لازم از طریق تغذیه مناسب برای بدن شما فراهم باشد، خود شیردهی سبب کاهش وزن تدریجی شما خواهد شد. کاهش وزن در دوران شیردهی باید متکی بر افزایش تحرک و انجام فعالیت های بدنی باشد نه بر اساس کم خوری و محدود کردن رژیم غذایی. در نتیجه مانند دوران بارداری،‌ رعایت هر نوع رژیم لاغری در دوران شیردهی ممنوع می باشد.
وزن گیری مناسب شیرخوار به خصوص در طی 6 ماه اول نشاندهنده کافی بودن مقدار شیر مادر است و می توانید با اطمینان از کافی بودن شیرتان هرهفته حدود 450 گرم یا کمتر، وزن کم کنید.
در صورت تغذیه غلط و ناکافی در دوران شیردهی، شما بیشتر از شیرخوار متضرر می شوید و با عوارضی مانند پوکی استخوان، مشکلات دندان، کم خونی و .. رو به رو خواهید گشت.
پس از اتمام دوران شیردهی و از شیر گرفتن کودک، نیازهای تغذیه ای شما مانند افراد عادی خواهد شد.
*فعالیت بدنی:
لازم است برای بهبود وضعیت جسمی و روحی خود،‌ فعالیت بدنی مناسب داشته باشید. ورزش منظم و متعادل در زنانی که از نظر جسمانی،‌ قبل از بارداری متناسب بوده اند،‌ بسیار مفید است ولی گاهی اوقات دیده شده که پس از فعالیت بدنی شدید مادر شیرده، به علت ورود اسید لاکتیک به شیر مادر طعم آن تلخ میشود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع می ورزد. اگر به چنین موردی برخورد کردید قبل از شیر دادن پستان خود را بشویید و اگر شیرخوار هنوز شیر را قبول نمی کند، قبل از تغذیه او مقدار کمی از شیر را بدوشید و دور بریزد.

 
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه